Az ember tragédiája az egyik legtöbb nyelvre lefordított és legjelentősebb nemzetközi sikert
elért magyar irodalmi alkotás. A mű a lét értelmére vonatkozó dilemmára az ember történelmi drámájában keresi a végső választ, hogy végül végtelenné tegye magát a kérdést, új dimenziót nyitva ezáltal a válaszadás lehetőségének és felelősségének. Az Irodalmi Magazin összeállításának célja egyfelől a műről felhalmozódott ismeretanyag keresztmetszetét adni, másfelől bemutatni a Tragédia-recepció meghatározó történéseit és tendenciáit, rákérdezve például arra, vajon mennyire befolyásolták olykor fikcionális elemek a mű életrajzi olvasatát. A folyóirat szerkesztői Andor Csaba irodalomtörténésszel Madách Imre életművének gondozásáról, népszerűsítéséről, illetve a Tragédia kiadástörténetéről, Visky András íróval, színházi teoretikussal Madách klasszikusának dramaturgiai kihívásairól s a mű időszerűségéről, Wenczel Imre magyar- és drámatanárral a Tragédia pedagógiájáról beszélgettek, míg Bánki Éva író-irodalomtörténészt arról kérdezték, vajon olvasható-e szerelmi történetként a mű. Elemző írásokat közölnek többek között a Tragédia műfajáról, történelemszemléletéről, filozófiájáról, teológiájáról, mediális átváltozásairól, illetve illusztrációtörténetéről, valamint fordításairól és világirodalmi recepciójáról. A mű számára legemlékezetesebb sorát kiemelve egy-egy író, költő, drámaíró, irodalomtörténész és rendező foglalta rövid esszébe gondolatait a Tragédiáról. A lapszámot a műhöz kapcsolódó képzőművészeti alkotások, színházi és filmadaptációs jelenetképek, valamint díszlettervek illusztrálják.